معرفی گروه

معرفی رشته کارشناسی ارشدزیست فناوری میکروبی

بیوتکنولوژی میکروبی شامل بهره برداری، دستورزی ژنتیکی و تغییر میکروارگانیسم ها با هدف تولید فراورده های تجاری ارزشمند، دارای صرفه اقتصادی و سازگار با محیط زیست است و در این راستا بهینه سازی فرایندهای تخمیری و بهبود فرایندهای بالادستی و پایین دستی تولید فراورده های زیستی نیز مد نظر قرار می گیرد. دستاوردهای این شاخه از علم در بخشهای مختلف صنایع غذایی، دارویی، پزشکی، محیط زیست و کشاورزی راه گشا خواهد بود.

نظر به اهمیت فراوان زیست فناوری میکروبی به عنوان یک صنعت حافظ محیط زیست برای توسعه کشور، جایگاه ویژه ایران به عنوان یک کشور دارای تنوع زیستی و ژنتیکی ، تربیت متخصصین مسلط به دانش روز زیست فناوری میکروبی در کشور مورد توجه قرار گرفت و پذیرش دانشجو در رشته بیوتکنولوژی از سال 1378 در کشور آغاز شد و در حال حاضر دانشگاههای کشور در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرند. پذیرش دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در رشته زیست فناوری میکروبی و در دانشگاه علم و فرهنگ از سال 1394 آغاز شده است.

هدف دوره کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی، تربیت کارشناسان ارشد متعهد و کارآمدی است که بتوانند با بهره مندی از اطلاعات بنیادین در زمینه میکروبیولوژی و زیست فناوری در زمینه های مختلف این علم اعم از غربالگری و تولید سویه های صنعتی، دستورزی سویه های میکروبی، بهینه سازی فرایندهای تولید و نیز خالص سازی فراورده های میکروبی اقدام کرده و نیاز مراکز آموزش عالی، مراکز پژوهشی، بخشهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی، خدماتی و صنایع کشور در حوزه های زیست فناوری را تامین نمایند.

این دوره آموزشی مطابق با مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی آموزش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مورخ 1393/4/1به صورت یک دوره آموزشی 2 ساله و یا حداکثر 2/5 ساله برگزار می شود که با گذراندن واحدهای آموزشی آغاز می گردد و با انجام پایان نامه پژوهشی و دفاع از آن خاتمه می یابد. نظام آموزشی بکار رفته در این مقطع تحصیلی ترمی- واحدی خواهد بود و دانشجویان موظف به گذرانیدن 6 واحد جبرانی، 14 واحد الزامی، 10 واحد اختیاری، 2 واحد سمینار و نیز انجام پایان نامه عملی می باشند. اجرای پایان نامه معادل گذرانیدن 6 واحد محسوب خواهد شد.

معرفی رشته کارشناسی میکروبیولوژی

میکروبیولوژی یا میکروب شناسی دانشی است که میکروارگانیسم‌ها یا جانداران بسیار ریز را مطالعه می‌کند که با چشم غیر مسلح قابل رویت نمی باشند و در این علم ارتباط میکروارگانیسم ها با خودشان و همچنین با موجودات عالی تر مانند انسان، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می گیرد. جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شوند شامل پروکاریوتهایی مانند باکتری‌ها، آرکی ها و ویروسها و یوکاریوت‌هایی مانند قارچ ها و مخمرها یا پروتوزوآها می‌باشد. مطالعه چرخه رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم های بیماری زا به منظور مبارزه با آنها و مطالعه میکروارگانیسم های مفید در تولید مواد غذایی و داروهای پزشکی و دامپزشکی و رفع آلودگی های محیط زیستی از دیگر مباحث مورد بحث در رشته میکروبیولوژی است. از دیگر جنبه های مهم میکروب شناسی می توان به استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم ها برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها، مواد شوینده، آنزیم ها و کود های میکروبی ( تهیه کود به یاری مواد زاید و زباله ها) اشاره کرد. امروزه رشته میکروبیولوژی نیز با بسیاری از رشته های دیگر نظیر ژنتیک، پزشکی، زیست شناسی سلولی، انگل شناسی، قارچ شناسی پزشکی و بیوشیمی ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ یافته است.

این رشته در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های میکروب های بیماریزا، صنعتی، محیطی، بیوسیستماتیک و بوم شناسی می توانند به ادامه تحصیل بپردازند. بخش بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، کارخانه‌های‌ کنسروسازی‌ و کمپوت‌ سازی‌، مؤسسه‌ استاندارد یا آزمایشگاه‌های‌ کارخانجات‌ تهیه‌ مواد بهداشتی‌ و غذایی‌، شرکت های دارویی، مؤسسه‌ رازی‌ و انستیتو پاستور ایران‌، شرکت های وارد کننده تجهیزات آزمایشگاهی، مراکز کلکسیون میکروبی برخی از مراکز جذب کننده‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته می باشند.